Kolme pääteemaa johtotason coachingissa

Vuosien varrella johtoryhmiä ja johtajia coachatessani olen huomannut, että seuraavat samat kolme aihealuetta toistuvat:

  1. Ihmisten johtaminen
  2. Liiketoiminnan ja muutoksen johtaminen
  3. Itsensä johtaminen

Yllä mainittujen aihealueiden alla nousee usein myös niin sanottuja akuutteja teemoja, joita ovat esimerkiksi sisäinen motivaatio yksilötasolla ja henkilöstötuottavuus organisaatiotasolla, kommunikointi ja vaikuttaminen, ensimmäiset sata päivää tai sellainen liiketoiminnan muutos, jonka henkilöstö kokee uhkaavana. Hyvin tavallisena aiheena esiintyy myös oman johtoryhmän toimivuuden parantaminen ja sen tuottavuuden nostaminen. Henkilökohtaisella tasolla halutaan käsitellä taas oman työ- ja elämänkuorman parempaa hallintaan saamista sekä henkilökohtaisen vision ja urakartan hahmottamista.

Näiden ääneen lausuttujen business-teemojen takana voi kuitenkin olla paljon muuta: esiintymisarkuus ja oman pätevyyden vähättely (tai liioittelu), suomalainen vaatimattomuus (tai epärealistinen itsevarmuus) sekä muita asioita ja ajatuksia joita ei syystä tai toisesta voi muualla tuulettaa. Oma coachini ja mentorini sanoi aikoinaan viisaasti, että ”the first issue is seldom the issue”.

Olen huomannut, että tärkeintä johtotason coachattavalle on kuitenkin saada aikaa ja tilaa reflektoinnille, ajattelulle ja suunnittelulle. Ja että tällä tasolla hyvien kysymysten esittäminen ei riitä. Melkein aina yhdistän itse, omasta liikkeenjohtotaustastani johtuen,  coachingin ja mentoroinnin tai coachingin ja sparrauksen samaan prosessiin ja samaan sessioon. Ehkä suhteessa 80/20 tai 70/30. Toimii.

 

Staffan Kurtén, ACC, senior partner, hallituksen puheenjohtaja, HRM Partners Oy

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *