Sari Vuohtoniemi

Miten saadaan tuloksia aikaan johdon coachingilla?

 

Ei ihme, että coachingista on tullut yhä suositumpi johtamisen kehittämisen muoto, sillä coaching vastaa loistavasti tarpeeseen, joka johtajilla usein tänä päivänä on. Aika on kortilla, ja johtajat etsivät juuri omiin tarpeisiin ja tavoitteisiin sopivaa ja vaikuttavaa tukea, jossa voi luottamuksellisesti käsitellä omia työhön ja kehittymiseen liittyviä asioita. International Coaching Federationin (ICF:n) mukaan ”coaching on innostava, haastava ja luova yhteistyösuhde, jonka tarkoituksena on inspiroida asiakasta ottamaan täysipainoisesti käyttöönsä sekä heidän henkilökohtaiset että ammatilliset voimavaransa. Coachin tehtävä on auttaa asiakasta tiedostamaan tärkeitä asioita itsestään ja tilanteestaan ja auttaa oivaltamaan, miten saavuttaa tavoitteensa.

Kerron tässä blogissani joitain omia kokemuksiani siitä, miten itse olen asiakkaideni kanssa saanut tuloksia aikaan johdon coaching-prosesseissa. Tämä blogi ei suinkaan ole tyhjentävä kuvaus aiheista vaan nostan joitakin tärkeimpiä asioita esille.

1.      Organisaation tuki, tavoitteet ja oma motivaatio

Kokemukseni mukaan kolmikanta coaching-prosessin alussa on todella tärkeä. Avoin keskustelu asiakkaan, tämän esimiehen ja coachin kesken odotuksista on tärkeää, jotta kaikilla on sama ymmärrys prosessin luonteesta ja mitä sillä haetaan sekä prosessilla on vahva linkki mm. organisaation strategiaan, odotuksiin johtamiselle ja henkilön työtavoitteisiin sekä että hän saa myös esimieheltään tukea. Prosessin alussa työstetään myös prosessin tavoitteet ja mittarit, jotka toimivat prosessin ohjenuorana. Samanlainen kolmikanta käydään myös prosessin lopussa, jossa tarkastellaan, miten tavoitteisiin ollaan päästy, mitä on opittu ja miten varmistetaan kehittymisen jatko eteenpäin.

Coaching-prosessi lähtee aina asiakkaan ja hänen organisaationsa tarpeista ja tavoitteista ja se suunnitellaan yksilöllisesti vastaamaan niitä. Joskus myös tavoitteet elävät coaching-prosessin edetessä. Jokaiselle coaching-tapaamiselle luodaan myös tavoite, mikä auttaa coachia olemaan jokaisessa tapaamisessa parhaalla tavalla tukena. Asiakkaan oma motivaatio on elintärkeää coaching-prosessin onnistumiselle. Ketään ei voi coachata, jos omaa halua ei ole. Ilolla olen voinut todistaa, miten monessa organisaatiossa on ymmärretty coachingin olevan oiva tapa tukea jo ennestään menestyviä esimiehiä ja johtajia vielä paremmaksi. Coachingiin pääsyn nähdään usein olevan etuoikeus ja se koetaan positiivisena, että itseen panostetaan.

2.      Kaikki lähtee itsetuntemuksesta

Jos puhutaan johtajana kehittymisestä, on kokemukseni mukaan todella tärkeä kehittää tietoisuutta itsestä, omista vahvuuksista ja kehittymisen paikoista. Aidon ja pysyvän muutoksen aikaansaamiseksi näen erityisen tärkeänä tunnistaa usein hyvinkin automaattisia ajattelu-, tunne ja toimintamalleja. Jos pysymme coaching-keskustelussa vain pintatasolla eli esim. käyttäytymisessä, niin tulosten ja muutosten aikaan saaminen voi olla työläämpää.

Eräällä johtajalla oli coachingin tavoitteena vahvistaa kykyään osallistaa tiimiään päätöksentekoon ja auttaa heitä oivaltamaan ratkaisut haasteisiinsa. Hän koki kuitenkin erittäin vaikeana eri arjen tilanteissa siirtyä kertomisesta oivalluttamiseen, sillä hänellä oli usein hyvin vahvat käsitykset siitä, miten asioiden tulisi olla. Taustalta löytyi uskomuksia, että ”arvoni esimiehenä riippuu siitä, miten hyvin ja nopeasti pystyn ratkaisemaan ongelmia” ja että ”minun täytyy pitää asiat kontrollissa, muuten homma ei mene eteenpäin.” Nämä toimivat käytännössä tiedostamattomina esteinä muiden osallistamiselle. Motivaatio toiminnan muutokseen ei useinkaan kanna kovin pitkälle, jos ei ymmärrä piilossa olevia uskomuksiaan.

Toinen esimerkki kertoo johtajasta, joka halusi olla jämäkkä päätöksentekijä, mutta hänellä oli tavallista aina kysellä organisaationsa mielipiteitä yrittäen varmistaa, että kaikki ovat tyytyväisiä. Hän löysi coachingissa itsestään uskomuksen, että hän on huono ihminen, jos ei kuuntele ja aina ota huomioon kaikkien näkemyksiä. Koska hän tietenkin halusi olla hyvä ihminen, hän löysi kerta toisensa jälkeen itsensä tilanteesta, että hän ei hyvistä aikeista huolimatta pystynyt tekemään itsenäisesti ja jämäkäsi päätöstä ja sanomaan omaa näkemystään suoraan.

Kun tulemme tietoiseksi omista meitä usein ohjaavista alitajuisista uskomuksista, saatamme hämmästyä, miten olemme voineet sellaisten antaa vuosikausia itseämme ohjata. Siksi kokemukseni mukaan coachingissa on tärkeä muutoksen aikaansaamiseksi haastaa asiakasta ymmärtämään, miksi hän toimii kuin toimii ja tulemaan tietoisiksi syvimmistä motiiveista ja uskomuksista, jotka eivät välttämättä enää palvele. Näin asiakkaan on helpompi ylittää omia sisäisiä esteitään ja löytää tie eteenpäin kohti haluamiaan tavoitteita.

3.      Tiedostamisesta konkreettiseen käytäntöön viemiseen

 Omien tavoitteiden, vahvuuksien ja esteiden tiedostamisella on arvo sinänsä, mutta usein coachingin todellinen arvo mitataan sillä, miten hyvin asiakas pysyy viemään oivalluksiaan käytäntöön ja muutos oikeasti tapahtuu, vaikkakin pienin askelin. Coachingissa on hyvä suunnitella ja jopa harjoitella tilanteita, jossa lähtee kokeilemaan uutta lähestymistapaa tai toimintaa. Arjen tilanteissa on ensin hyvä tiedostaa, mitä itsessä tuossa hetkessä tapahtuu ja miten löytää itse tilanteessa  keinoja saada parhaan itsestään esille. Myös tavoitteen pitäminen arjessa jatkuvasti mukana auttaa haastamaan omia totuttuja malleja, ja hyödyntämään opittua käytännössä.

Hyvällä coachilla on erilaisia lähestymistapoja, menetelmiä ja viitekehyksiä ”työkalupakissaan”, joita voi myös peruscoaching-taitojen lisäksi hyödyntää aina tarpeen ja tilanteen mukaan niin tietoisuuden luomiseen kuin toiminnan suunnitteluunkin. Itse uskon yhä holistisempaan tapaan auttaa asiakkaita tiedostamaan, mitä itsessä tapahtuu ja löytämään uusia mahdollisia lähestymistapoja kohti tavoitteita.

4.      Coachin valinta

Viimeiseksi on tärkeä valita itselle sopiva coach.  Varmista, mikä on coachin ymmärrys siitä, mitä coaching on ja mihin hän on ammatillisesti sitoutunut. Samoin tärkeää on, että henkilökemia toimii ja luottamus syntyy heti ensimmäisellä tapaamisella. Kannattaa myös kysyä, millainen koulutus ja kokemus coachilla on ja miten coach pitää ammattitaitoaan yllä. ICF- sertifioiduilta coacheilta vaaditaan jatkuvaa kehittymistä, osaamisen näyttämistä toteen, eettisiin ohjeisiin sitoutumista ja oman sertifioinnin uusimista kolmen vuoden välein.

Täältä löydät linkin coachingin ostajan oppaaseen, josta löydät tietoa, mitä on hyvä huomioida coaching-palveluja ostettaessa. http://www.icffinland.fi/ostajan-opas/.  

Sari Vuohtoniemi
Executive & Leadership & Team Transformation Coach (ICF PCC), Sosiaalipsykologi | www.truepotential.fi
ICF:n hallituksen varapuheenjohtaja

Hei jäsen! Hae ICF Finlandin hallitukseen

Lähde mukaan tekemään tärkeää työtä jäsenten ja ammatticoachingin hyväksi!

Nykyinen hallitus on valinnut toimintansa perustaksi kolme fokusaluetta: Ammattitaito, Näkyvyys ja Yhteisöllisyys. Meille on tärkeää halu ja into rakentaa entistä parempaa ICF Finlandia. Toivomme, että myös sinä sytyt coachien ammattitaidon syventämiselle, haluat tuoda ammatticoachingia yhä näkyvämmäksi yhteiskunnassa ja haluat kehittää jäsenistön yhteistyömahdollisuuksia. Tätä kaikkea teemme yhdessä jäsenistön kanssa.

Tänä syksynä kahdeksan hengen hallitusporukassa avautuu kolme paikkaa: kaksi jäsenen paikkaa ja yksi varapuheenjohtajan positio. Jäsenten hallituskausi on kaksi vuotta, varapuheenjohtajan pestin pituus on vuosi. Hakijoiden toivotaan työskentelevän ammattimaisesti coachingin parissa, kehittävän omaa ammattiosaamistaan ja seuraavan alan kehitystä. 

Hakuprosessista vastaa ICF Finlandin nimityskomitea, jonka vetovastuussa on aina edellisen hallituksen puheenjohtaja eli tänä vuonna Nonna Babitzin. Muut nimitystoimikunnan jäsenet ovat Risto Heiskanen ja Maarit Tiililä.

Näin hallitushaku etenee
– Lähetä hakemuksesi perjantaihin 27.9.2019 mennessä (linkki hakemukseen alla).
– Nimitystoimikunta haastattelee kaikki hakijat 1.10.- 21.10.2019 välisenä aikana.
– Nimitystoimikunnan ehdotukset esitellään jäsenille ICF Finlandin syyskokouksessa 20.11.2019.

Lisäkysymyksiin vastaavat:
– Nonna Babitzin, ICF Finlandin nimityskomitean puheenjohtaja, puh. 040 071 1529
– Heli Backman, ICF Finlandin puheenjohtaja, puh. 040 537 3752
Linkki hakulomakkeeseen

Vastaa tutkimuskyselyyn: ICF Global Coaching Study

Kaikkien Suomen coachien kannattaa vastata ICF Global Coaching Study -kyselytutkimukseen. Mitä useampi vastaa, niin sitä paremman maakohtaisen otoksen saamme tutkailtavaksi.

CF Global: The 2019 Global Coaching Survey is now open! ICF and PwC invite coaches, as well as managers and leaders who use coaching skills at work, to complete this survey.

Pääset vastaamaan kyselyyn ao. linkin kautta ja linkkiä voi vapaasti jakaa myös eteenpäinhttps://coachfederation.org/research/global-coaching-study

Suojattu: Jäsentiedote 8/2109

Tämä sisältö on suojattu salasanalla. Syötä salasanasi näyttääksesi sisällön:

ICF Finlandin jäseniltojen teemoja

ICF Finlandin jäsenille on tarjolla useita teemailtoja coachingin-ydintaitojen tiimoilta. Viimeisin toteutettiin toukokuun loppupuolella ja sen aiheina olivat menetelmien käyttäminen osana coaching-prosessia sekä itseohjautuvuus organisaatioparadigmana ja yhteisöllisyyden kehittäminen ICF-Finlandissa.

Kiitos kaikille osallistujille – tupa oli täynnä innostavaa ja avointa kokemusten jakamista sekä upeita ideoita yhteisöllisyytemme kehittämiseksi. Tilaisuuden materiaalit löytyvät ICF:n jäsensivuilta (voit tarkistaa salasanan jäsentiedotteen sinisestä info-boksista).

Aiemmin kevään aikana jäsenilloissa on käsitelty muunmuassa luottamuksen ja läheisyyden rakentamista, vahvojen coaching-kysymysten esittämistä ja edistymisen ja vastuullisen hallintaa coaching-prosessissa.

Mikäli olet jäsen, niin kaikki ICF Finlandin tilaisuudet sisältyvät jäsenmaksuun.
Mikäli jäsenyys kiinnostaa, niin lue lisää täältä.

Näin pidät jäsentietosi ajan tasalla

Jäsen- ja yhteystiedot (ICF Global ja ICF Finland)

1. ICF Finland käyttää ICF Globalin järjestelmissä olevia yhteystietojasi mm. jäsentiedotteiden jakelussa. Omat tietosi voit käydä tarkistamassa/muuttamassa kirjautumalla ICF Globalin member-sivulle (ICF Global / Sign in). Pääset muuttamaan tietojasi valitsemalla Edit Profile.

2. ICF Finlandin coach-haku toimii siten, että jokainen jäsen hallinnoi omia tietojaan. Voit siis itse päättää, mitä nettisivujen coach-haku sinusta kertoo. Ohjeen salasanan uusimiseen löydät jäsenkirjeen sinisestä info-boksista (jäsekirjeen lopussa).

3. Sertifiointimuutokset kannattaa lähettää joko sähköpostitse icf@icffinland.fi tai muutoslomakkeella (salasanasuojattu).

Muuta salasanoista – mikäli ICF Finlandin jäsensivuille tarvittava salasana olisi hukassa, niin löydät sen jäsenkirjeen sinisestä info-boksista (jäsenkirjeen lopussa).

Vetäytynyt iloisesti – keinoja haastaviin asiakaskohtaamisiin

Asiakaspalvelun ammattilaisten selviytymistarina – sopivaa suhtautumista ja voimavaroja ylläpitävää itsensä johtamista.

Coachasin mainiota ryhmää, joka tekee asiakaspalvelutyötä haastavan kohderyhmän äärellä. Heidän työnsä on monipuolista, vaihtelevaa ja ajoittain erittäin kuormittavaa. Huomaan tämän tästä ihailevani heidän sinnikkyyttä ja joustavuutta erilaisten vaikeuksien keskellä.

Kun ryhmä oli päästänyt pahimmat sauhut ulos, suuntasimme huomion ratkaisukeskeisesti tulevaisuuteen sekä asioihin mitä he haluaisivat vahvistaa. Tässä vaiheessa yksi ryhmän jäsen kertoi inspiroivan metaforan omasta suhtautumistavastaan työnteon haasteisiin. Hän maalaa mielikuvissa portaat, joita pitkin hän kiipeää ylös pilven reunalle. Pilven reunalla on hyvä olla, siellä paistaa aurinko ja sieltä käsin on rennompi työskennellä – on riittävä etäisyys haasteisiin ja tilaa hengittää.

Mikä toimii sinulle?
En mä mitään pilvilinnoja ala kuvittelemaan – saattaa joku lukija ajatella! Ei tarvitsekaan, tee sitä mikä toimii sinulle ja mikä auttaa löytämään tarkoituksenmukaisen työvireen. Mun mielestä ”työkalulla” tai ”keinon” sisällöllä ei ole niinkään merkitystä. Seiso vaikka päälläsi, jos se auttaa – eiks niin?! Innostavaa ryhmän jäsenen mielikuvan käytössä on se, että se todellakin auttaa häntä saavuttamaan sopivan mielenrauhan ja suhtautumistavan asiakkaiden kurjaan käytökseen. Minusta tämä on itsen johtamista parhaimmillaan: oma itselle räätälöity keino, joka varmistaa, että työkyky ja jaksaminen pysyvät yllä ja jopa vahvistuvat. Kun on paras versio itsestään töissä, sujuu hankalatkin tilanteet helpommin. Silloin omassa toiminnassa on puskuria, joka auttaa välttämään turhat tunnekuohujen aiheuttamat ylilyönnit.

Miten pääset irti työstä?
Työpäivästä irti päästämisen taidon tärkeys kasvaa koko ajan. Tähänkin teemaan ryhmästä nousi hauska määritelmä: vetäytynyt iloisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että työ tehdään niin hyvin kuin mahdollista ja ilolla sekä päivän päätteeksi on edelleen voimavaroja vetäytyä iloisesti vapaa-ajalle päästäen irti työpäivästä. Ja mikä tärkeintä, iloa tosiaan riittää. Tämän oli huomannut ryhmäläisen puolisokin kotona. Hän oli kysynyt leikillisesti: ”onko sulla joku uusi suhde, kun olet iltaisin noin iloinen?” Vastaus kuului: ”kyllä, minulla on uusi suhde asiakkaisiin!”

Pilvilinnoja tai ei, mikä on sinun toimivin keino suhtautua työntekoosi niin, että voit ”vetäytyä iloisesti”?

Aleksi Litovaara (PCC)
www.aleksilitovaara.com

Kansainvälinen ICF Coaching Weekillä 29.4.-5.5. 2019 kaikki somettamaan

Globaali ICF järjestää vuosittain perinteisen CoachingWeekin, jonka tavoitteena on nostaa coachingin tunnettuutta ja vaikuttavuutta yhteiskunnassa.

Me ICF Finlandin hallituksessa uskomme, että ammattimaisen coachingin avulla voidaan rakentaa parempaa yhteiskuntaa ja Suomea, kunhan sen tunnettuutta kasvatetaan aluksi halutuissa kohderyhmissä. Tästä syystä olemme päättäneet tänä vuonna aktivoitua erityisesti sosiaalisen median kanavissa coaching weekillä. Haastamme kaikki jäsenet mukaan some-kampanjaan 29.4.-5.5.2019.

Jokainen hallituksen jäsen on lupautunut somettamaan ja twiittaamaan tällä viikolla ammattimaiseen coachingiin liittyvillä teemoilla ja hashtageilla tunnuksilla #icfcoachingweek ja #ammatticoach. Tulethan mukaan jakamaan näitä postauksia omissa kanavissasi sanoman levittämiseksi. Voit myös itse twiitata ja somettaa omia coaching-näkemyksiäsi samoilla hashtageilla tuolla viikolla. Tavoitteenamme on kerrankin saada aikaan kunnon pöhinää.

Kannustamme jokaista jäsentä myös miettimään, millä muulla tavoin juuri sinä voit levittää tietoutta coachingista erityisesti tuon viikon aikana ja senkin jälkeen. Sen voin käytännössä toteuttaa, miten vain keksitkin. Tässä joitain esimerkkejä: Pro-bono coaching yksilöille/ryhmille/tiimeille, coaching-taitojen valmennus tai esitys coachingista. Voit myös yhdistää probono työn hyväntekeväisyytenä sellaiselle taholle, jolla ei muuten olisi mahdollisuutta coachingia hankkia. Asiakasta tai kohderyhmää voi pyytää myös somettamaan kokemuksistaan tai ainankin sinä itse voit niin tehdä yllä mainituilla hastageillä.

Mikäli kaipaat asiasta lisätietoja, ota yhteys Kaija Pohjala, puh. 0400 502 183, kaija.pohjala@cocomms.com

Miksi menisin coachattavaksi?

”Miksi minua näin rangaistaan? Olenko todellakin epäonnistunut tehtävässäni?” kysyi eräs johtaja, kun työnantaja ehdotti hänelle coachausta vaikeassa johtamistilanteessa.

Ne, jotka ovat käyneet coachauksessa tietävät, että sinne pääseminen on etuoikeus, ei suinkaan rangaistus. Coaching on työnantajan tarjoama mahdollisuus kerrankin pysähtyä ja ajatella.
Coaching tarjoaa oivalluksia, uusia näkökulmia ja mahdollisuuden pureutua pintaa syvemmälle. Coach ei tarjoa valmiita vastauksia ja neuvoja, vaan auttaa sinua ajattelemaan ja löytämään juuri sinulle sopivat ratkaisut ihan itse.

Coachingissa voidaan käsitellä mitä hyvänsä työhön liittyvää asiaa tai ilmiötä. Eräs kokenut johtaja ymmärsi, että hänen tapansa reagoida tiettyihin asioihin ei ollut rakentava, mutta ei osannut muuttaa toimintatapaansa. Yhteisen työskentelymme tuloksena hän ymmärsi mistä hänen reagointitapansa nousee ja löysi uudenlaisen tavan toimia. Toinen tarvitsi pallottelupintaa suuren muutoksen läpiviemisessä. Tapasimme säännöllisesti koko muutoskaaren ajan ja näin hän sai fokusoitua aikaa muutokseen liittyvien haasteiden pohtimiseen ja löysi joka kerta vastauksia akuutteihin kysymyksiinsä. Moni uusi, johtamisuraansa aloitteleva on saanut eväitä työhönsä.

Yksi jos toinenkin esimies ja asiantuntija on tullut tapaamisiimme turhautuneena ja tavoitteenaan työpaikan vaihtaminen mahdollisimman pian. Asioita pohdittuamme suurin osa heistä on kuitenkin alkanut nähdä tilanteensa toisin, huomannut nauttivansa nykyisestä työstään ja jatkanut työtään entistä ponnekkaammin. Toki joissain tapauksissa coaching on johtanut hallitusti tapahtuneeseen uuteen työpaikkaan siirtymiseenkin. Yksi omien sanojensa mukaan ”takkinsa tyhjentänyt” johtaja innostui uudelleen itsensä ja organisaationsa kehittämisestä. Toinen malttoi mielensä, ei irtisanoutunut, vaan jaksoi vaikean tilanteen yli ja sai lopulta uuden, erittäin mielekkään pestin samassa organisaatiossa. Eräs vuoden esimiehenäkin palkittu johtaja puolestaan teki coachausprosessissa tilinpäätöksen pitkän uransa suhteen, sai voimia vielä viimeiseen rutistukseen ja siirtyi sen jälkeen hyvillä mielin eläkkeelle.

Coaching tuo lisäarvoa niin johtajalle tai asiantuntijalle itselleen kuin organisaatiolle ja koko yhteiskunnallekin. Uusien näkökulmien ja vaihtoehtojen löytäminen auttaa johtamaan entistä paremmin sekä itseään että muita. Tätä kautta paranevat niin organisaation innovatiivisuus, resilienssi ja työhyvinvointi kuin tehokkuus ja tuloskin. Näiden vaikutukset puolestaan ulottuvat myös yhteiskunnan tasolle lisääntyneiden työpaikkojen ja verotulojen sekä mielenterveyssyistä johtuvan työkyvyttömyyden ennaltaehkäisynä.

Toivon, että kirjoitukseni alussa esittelemäni johtajakin vielä ymmärtää sen lisäarvon, jota hänkin coachauksessa voi saada.

 

Eveliina Salonen

www.avarra.fi

Mitä perheyrittäjien kannattaisi tietää coachingista?

Mistä sana coach on peräisin? Historioitsijoiden mukaan juonteet johtavat Unkariin ja Kocs-nimiseen kylään, jossa merkittävä toimeentulon lähde oli kärryjen (kocsi) valmistaminen ja niiden hyödyntäminen Wienin ja Bupdapestin välisessä tavaraliikenteessä. Menemme ajassa 1400-luvulle.

Sittemmin sanalle vahvistui Oxfordin Yliopistossa toinen merkitys 1830-luvulla kun coacheiksi alettiin nimittää henkilöitä, jotka ”kuljettavat” ja valmentavat opiskelijat selviytymään läpi yliopiston lukuista kokeista ja harjoitteista. Urheiluterminologiaan coach tuli 1800-luvun jälkipuoliskolla vakiintuneemmin.

Coachilla ja coachingilla kuvataan siis matkaa ja matkan saattajaa.

Virallisen coaching määritelmän mukaan ”Coaching on kumppanuutta ajattelua herättävässä ja luovassa prosessissa, joka inspiroi asiakasta henkilökohtaisen ja ammatillisen potentiaalinsa täysipainoiseen hyödyntämiseen.”(ICF, Internation Coach Federation).

Miksi perheyrittäjienkin kannattaisi pitää coaching mielessään? Siksi, että jokaiselle johtajalle, yrittäjälle, kasvusta ja kehityksestä kiinnostuneelle henkilölle ja tiimille tulee tilanteita, joissa ollaan osittain tai kokonaan jumissa. Kehitys on aaltoliikettä ja yllättäviä odottamattomia muutoksia ja tilanteita tulee aina eteen. Joskus vanhat keinot eivät tepsi ja tarvitaan uutta ajattelua, mukavuusalueen rajojen rikkomista ja uusia oivalluksia. Tässä vaiheessa coachingin tuoma hyöty voi olla kullan arvoista. Coaching on aina prosessi ja usein merkittävä kehitys tapahtuu tapaamisten välillä kun coaching tekemät avoimet kysymykset kohtaavat arjen tilanteen ja haasteen. Kysymysten tarkoitus on asettaa coachattava hieman eri asentoon ja miettimään vastausta laajempaa tulokulmaa käyttäen.

Minulla on itsellä kokemusta coachingista sekä coachina että coachattavana jo lähes 20 vuoden ajalta. Coachattavana hyödyt ovat elinikäiset sillä usein prosessin aikoina käsitellyt teemat pulpahtavat myös myöhemmissä vaiheissa elämää esille, tosin ehkä hieman eri valossa ja eri näkökulmasta.

2017 ICF:n järjestämässä maailmankonferenssissa nostettiin merkittävimmiksi coachingin hyödyiksi seuraavat:

• paremmat vuorovaikutustaidot
• parempi itseluottamus / itsetunto
• kohonnut työn tuottavuus ja tehokkuus
• parempi tasapaino työn ja vapaa-ajan välillä

Samaisessa konferenssissa seuraavat syyt nousivat kärkeen kun tarkasteltiin syitä miksi coaching-prosessiin yleensä lähdettiin:

• Uuteen rooliin astuminen ja siinä kasvaminen
• Urakehityksen ja -ajattelun laventaminen
• Yksilön ja tiimin suorituskyvyn optimointi ja tehostaminen
• Vuorovaikutustaitojen kehittäminen

Perheyrityksissä isoja mietintöjä aiheuttavat usein:

• Perheen, omistajuuden ja liiketoiminnan yhdistäminen järkevästi ja perheenjäsenten roolit samaisessa ekosysteemissä.
• Omistajastrategiakeskustelut erityisesti kun omistajakunta laajenee
• Seuraajasuunnittelu sekä perheenjäsenten että ulkopuolisten riippumattomien avainhenkilöiden osalta
• Seuraajasukupolven valmentaminen ja kannustaminen
• Sisarus- serkkusukupolvien keskinäisen vuorovaikutuksen tiivistäminen ja parantaminen
• Haastavat vuorovaikutustilanteet perheenjäsenten kesken

Coach ei ole terapeutti eikä mentori. Prosessi perustuu ratkaisuhakuiseen kehittämiseen tiiviissä vuorovaikutuksessa ja katse on tulevassa- henkilökohtaisen, tiimin ja organisaatiokasvun ja kasvuasenteen tukemissa.

Eva Wathén
www. bravemotion.fi