Jos joku väittää, että metaforat eivät ole arkisen elämän ytimessä, hän ei ole törmännyt metaforaintoilijoihin. Sellaisiin kuin ystäväni, joka teki gradunsa metaforista eikä ole hylännyt niitä keski-ikään päästyäänkään.

”Mulla on nykyään uusi deittien karsintamenetelmä”, hän totesi pari kuukautta sitten. ”Kysyn mieheltä, tietääkö hän mitä sana metafora tarkoittaa. Jos ei tiedä, se on sitten siinä.”

Reiluuden nimissä on todettava, että kaikki hyvät miehet (tai naiset) eivät tietenkään osaa määritellä metaforaa. Siitäkään huolimatta, että käyttävät metaforia jatkuvasti. Metaforat eli vertauskuvat ovat osa kielemme ja ajattelumme perustaa, ihmiselle luontainen tapa käyttää sanoja. Suollamme puhuessamme useita metaforia minuutissa.

Yleisesti metaforalla tarkoitetaan kielellistä ilmaisua, joka kuvailee jotakin asiaa rin­nas­ta­mal­la sen johonkin toiseen. Metaforilla on sekä kirjaimellinen että vertauskuvallinen merkitys, mutta vertauskuvallinen merkitys on niiden varsinainen sisältö.

International Coach Federation on määritellyt coachin ydintaidot. Metaforien käyttö kuuluu ICF:n ydintaito 7:n eli suoran kommunikaation alle: ”Ammatticoach käyttää metaforia ja rinnastuksia auttaakseen asiakasta havaitsemaan olennaisen tai maalatakseen kielikuvia.”

Tämä ei tarkoita sitä, että olisi coachin tehtävä tuoda tai luoda metaforia coachingtilanteeseen. Usein on tehokkaampaa kiinnittää huomioita asiakkaan käyttämiin metaforiin ja käsitellä niitä merkityksellisinä sisältöinä.

Kun asiakas kertoo hakanneensa päätään seinään jo vuosia, emme ajattele hänen valehtelevan. Emme toisaalta myöskään ota hänen käyttämäänsä metaforaa kirjaimellisesti. Ehkä joskus pitäisi.

Sen sijaan, että keskittyisimme metaforan vertauskuvalliseen sisältöön ja kysyisimme: ”Mitä muuta keinoja olet kokeillut tilanteen ratkaisemiseksi?”, voisimme kiireettä pysähtyä tutkimaan kirjaimellista metaforaa.

”Sanoit, että olet hakannut päätäsi seinään jo vuosia. Minusta se kuulostaa aika kivuliaalta. Kertoisitko lisää siitä?”

Monen asiakkaan ensimmäinen reaktio metaforapysäytykseen on hämmennys.

”No, sehän oli vain sanonta. En mä tarkoittanut sitä, en tietenkään hakkaa päätäni oikeaan seinään.”

Metaforatutkijoiden mielestä on järjetöntä sanoa ”sehän on vain sanonta”. Metaforat eivät ole pelkkiä sanoja. Metaforatutkimuksissa on todettu, että metaforat ovat sidoksissa tunteisiin, uskomuksiin, käyttäytymiseen ja kehon reaktioihin.

Mitä jos metaforan takaa löytyisikin vyyhti asioita, joiden tiedostaminen mullistaisi asiakkaan elämän?

Jatketaan hetki päänhakkaamisen metaforan parissa. Siinä on kolme elementtiä. Pää. Hakata. Seinä. Niiden takaa löytyy satoja tarinoita, aikaisemman elämän kokemuksia, tunteita, käytösmalleja ja uskomuksia, jotka ovat tiivistyneet metaforaan. Metaforan purkaminen voi tuoda coachingprosessiin nopeasti sellaista sisältöä, johon muuten ei päästäisi käsiksi.

Jos ottaisitte metaforan kirjaimellisesti, miettisittekö yhdessä kuinka kauan ja usein asiakas on hakannut päätään seinään? Millaisia tunteita siitä herää, ennen, jälkeen ja sen aikana? Millaisissa tilanteissa hän ei hakkaa päätänsä seinään?  Mitä muut siitä ajattelevat? Miltä se tuntuu ja mitä siitä seuraa? Kuinka kauan siitä toivutaan? Mistä hän on tällaisen tavan omaksunut? Kenelle hän tätä mahdollisesti tiedostamattaan siirtää?

Asiakas ei välttämättä hakkaa päätään seinään siksi, että on tapahtunut jotain oikeasti kamalaa. Ehkä hän vain ei osaa käsitellä ongelmallisiksi kokemiaan tilanteita rakentavasti.

Kun coach pysäyttää asiakkaan tutkimaan metaforiaan, käynnistyy parhaimmillaan pitkäkestoinen muutosprosessi. Coachin ei tarvitse edes haastaa asiakasta muuttamaan käytöstään. Asiakas, joka tulee tietoiseksi metaforistaan, oppii kysymään omat kysymyksensä, antamaan omat vastauksensa. Hän kykenee tekemään itse omat johtopäätöksensä. Kun asiakkaan kielenkäytön syvärakenteet muuttuvat, muuttuu myös hänen todellisuutensa.

Hänen ei enää tarvitse hakata päätään seinään. Edes pehmeään.

Minna Sütö on luovien asiantuntijoiden ja yrittäjien coach. Hän on ICF:n jäsen, sertfioitu bisnescoach sekä johdon ja esimiesten työnohjaaja. Minna suhtautuu intohimoisesti asioihin, joista on apua ihmisten ja liiketoiminnan kehittämisessä. Creative Compass Oy:n nettisivut löytyvät pian osoitteesta creativecompassconsulting.fi 

Perjantaina 8.9. on viimeinen mahdollisuus ilmoittautua mukaan Sukella metaforan maailmaan -webinaariin, joka pidetään 13.9.2017. Käymme esimerkkien kautta läpi metaforateorioita ja metaforien käyttöä coachin asiakastyössä.