Tämä kirjoitus kokoaa yhteen Toiminnalliset menetelmät coachingissa webinaarin aiheita.

Toiminnallisessa coachingissa otetaan kielen ja keskustelun lisäksi käyttöön laajemmin aistit, keho, tunteet ja intuitio. Vuorovaikutus laajentuu monikanavaiseksi kokemukseksi, jolloin monet arkiajatteluamme rajoittavat psykologiset esteet voivat antaa tilaa monipuolisemmalle mielen toiminnalle.

Toiminnallisissa menetelmissä hyödynnetään mielikuvia ja erilaisia välineitä kuten kortteja ja esineitä. Liikettä ja tilaa voidaan hyödyntää monin tavoin. Myös tarinallisuus ja erilaiset luovat menetelmät kuten draama, piirtäminen ja kirjoittaminen voivat tukea coaching-prosessia.

Mitä hyötyä toiminnallisuudesta on?

Toiminnallisuus on kuin sipulin kuorintaa. Aivojemme ja kehomme voimavarat aktivoidaan loogista ajattelua laajemmin. Käsiteltävää asiaa päästään tarkastelemaan pintaa syvemmältä tunteiden ja kokemuksen tasolle.

Tunteet voivat olla hyödyksi tai haitaksi. Toiminnallisten menetelmien avulla on mahdollista ulkoistaa käsiteltävä asia itsestään. Kun asiaa tarkastelee ulkopuolisena, siihen liittyvät tunteet lientyvät ja on mahdollista ymmärtää asiaan liittyviä erilaisia näkökulmia helpommin.

Toisaalta tarvittaessa tunteet saadaan entistä vahvemmin mukaan, kun asiaa tarkastellaan kokemuksellisesti esimerkiksi draaman keinoin. Tunnekokemukset voivat avata taas uudenlaisia näkökulmia aiheeseen.

Kun käsiteltävän asian eri puolet tulevat näkyviksi toiminnallisuuden avulla, on mahdollista saada selkeyttä, uusia näkökulmia ja oivalluksia, jotka eivät avautuisi pelkän keskustelun avulla. Asia muuttuu konkreettisemmaksi, esimerkiksi tilassa tai piirtäen hahmotettavaksi. Silloin pystytään rikkomaan tavanomaisen ajattelun kehä ja löytämään uudenlaisia, luoviakin ratkaisuja.

Toiminnalliset menetelmät ovat usein hyvin yksinkertaisia. Välineiksi riittää mielikuvitus tai vaikkapa kynä ja paperi – fyysisinä tai virtuaalisina.

Kokeile toiminnallisia menetelmiä

1. Kortit ratkaisuvaihtoehtojen symboleina

Kun asiakkaalla on mikä tahansa ratkaistava asia, kuvat voivat rikastuttaa ajattelua. Asiakasta voi pyytää valitsemaan kortin, joka kuvaa ratkaistavaa asiaa ja toisen kortin, joka kuvaa ratkaisua.

Häntä voi myös pyytää poimimaan useamman kortin, jotka tavalla tai toisella edustavat ratkaisuvaihtoehtoja. Kun alitajunnallemme kerrotaan, että näissä kuvissa on ratkaisuvaihtoehtoja, se alkaa tuottaa vaihtoehtoja ja kertoa, millaisia ratkaisuvaihtoehtoja kuvat edustavat.

Joskus asiakas pystyy poimimaan yhden, aloittaa siitä ja poimii sen jälkeen toisen ja kolmannenkin kortin. Lopuksi asiakasta voi pyytää poimimaan kortin, joka kuvaa häntä, kun hän on löytänyt ratkaisun. Mitä havaintoja hän tekee itsestään?

2. Nykyhetki ja tavoitetila kuvilla

Kuvia voi käyttää myös siten, että asiakas ottaa kuvat itse. Asiakkaalle voi antaa ennakkotehtäväksi ennen varsinaisen coaching-prosessin alkua kuvata kaksi kuvaa. Ensimmäinen kuvaa hänen tilannettaan tällä hetkellä ja toinen tavoitetilaa, jossa kuvaaja haluaisi olla esim. puolen vuoden kuluttua.

Sama harjoitus toimii tiimin kanssa esim. siten, että nykyhetken kuvat julkaistaan yhteisellä alustalla jo ennen kuin asiaa aletaan käsitellä. Tiimicoachingin yhteydessä kuvista keskustellaan ja sen jälkeen otetaan käsittelyyn tavoitetilaa kuvaavat kuvat.

Tarjolla on monenlaisia korttipakkoja, mutta kortteja voi tehdä myös itse ottamistaan kuvista. Niitä voi tehdä tekoälyllä tai vaikka piirtää tai maalata itse. Lisäksi joidenkin pelien, kuten Dixit, kortit toimivat hyvin myös coachingissa.

Kuvien lisäksi erilaiset jana-menetelmät ovat todella helppoja käyttää.

3. Läsnä-poissa-jana

Käytän usein uuden ryhmän kanssa tapaamisen alussa läsnä-poissa-janaa. Olen huomannut monen kokevan huonoa omaatuntoa, koska ajatukset viipyilevät vielä päivän muissa tehtävissä tai vaikkapa kotiasioissa. Se on kuitenkin aivan inhimillistä ja tärkeintä on, että he ovat täällä paikan päällä.

Pyydän ihmisiä asettumaan tilassa sen mukaan, miten läsnä he kokevat olevansa juuri sillä hetkellä. Jos mieli on vielä täynnä muita asioita, voi asettua oven lähistölle. Jos taas kokee olevansa aivan tikkana paikalla täysin fokusoituneena tapaamiseen ja sen antiin, asettuu ovesta kauimmaisen seinän luokse.

Kun olotilan tekee näkyväksi, sekä itse että muut hyväksyvät sen helpommin.

Käytän tätä tehtävää myös tutustumisharjoituksena.

Pyydän oven lähellä olevia tutustumaan toisiinsa ja keskustelemaan ”poissaolemisestaan” ja keskivaiheille tai seinän puoleen asettuneita keskustelemaan keskenään. Keskustelun aikana kaikkien ajatukset alkavat siirtyä yhteiseen tekemiseemme.

Tämän harjoituksen voi tehdä yhtä hyvin myös virtuaalisesti esim. Teamsin valkotaululla tai Flinga.comin muistilappusilla. Se sopii myös yksilötyöskentelyyn hiukan muokattuna.

4. Aikajana

Kun asiakas pohtii vaikkapa kovin täyttä tulevan viikon kalenteriaan, asiakasta voi pyytää kirjoittamaan lappusille viikonpäivät ja niihin liittyvät tehtävät.

Nyt viikon voi avata lattialle aikajanalle. Tarkastelemalla viikkoa eri näkökulmista kuten viikon viimeisen päivän suunnalta, keskeltä viikkoa tai sivusta helikopteriperspektiivistä, asiakas voi hahmottaa kalenterin sisältöään uudella tavalla.

Hän voi siirtää lappusia ja tehdä tilaa sinne missä tarvitaan tai tiivistää jotakin kohtaa. Sen jälkeen hän voi siirtyä etäämmäksi ja tarkastella muutosten vaikutuksia.

Mitä muuta tarvitaan, että tuleva viikko näyttäisi selkeämmältä ja rennommalta? Miltä tuleva viikko nyt tuntuu?

Tämäkin harjoitus on helppo siirtää virtuaaliseksi tai tehdä mielikuvissa.

5. Wau-hups

Wau-hups-menetelmä on hauska ja innostava tapa vetää yhteen vaikkapa coachingprosessin anti.

Ryhmässä nelikentän teemat voi sijoitella eri puolille tilaa tai etätyöskentelyssä erillisiin ryhmätyötiloihin, joissa osallistujat voivat käydä vapaassa järjestyksessä. Yksilöcoachingissa teemoja voi käsitellä asiakkaan valitsemassa tai täysin satunnaisessa järjestyksessä poimien kysymykset sokkona.

Ota toiminnalliset menetelmät rohkeasti osaksi coachin työkalupakkiasi. Jos arvelet toiminnallisuuden hyödyttävän asiakastasi, kerro lyhyesti menetelmästä ja ehdota sopivaa harjoitusta. Itse olen usein yllättynyt, kuinka valmiita asiakkaat ovat kokeilemaan uudenlaisia lähestymistapoja!

 

Toiminnalliset menetelmät coachingissa -webinaarissa osallistujat kertoivat loistavia esimerkkejä innostavista menetelmistä, joita he käyttävät omassa coaching-työssään. Jatketaan keskustelua aiheesta vaikkapa ICF Finlandin LinkedIn-ryhmässä. Laita myös kontaktikutsu tulemaan!

 

Arja Parpala

ICF PCC, Certified Business Coach Master, NLP Trainer IANLP

Kartta ja kompassi Coaching

arja@kartta-kompassi.fi

https://www.linkedin.com/in/arjaparpala/