ICF Global on kahden viime vuoden aikana selvittänyt perusteellisesti, miltä laadukas ja ammattitaitoinen coaching näyttää tänään. Yli 1300 coachia ympäri maailman on osallistunut tähän työhön. Mukana on ollut eri koulutus- ja kokemustaustan omaavia jäseniä ja ei-jäseniä. Yksikään taho ei ole aiemmin tehnyt näin mittavaa selvitystyötä coaching-ammatista. Työn tuloksena syntyi uusi päivitetty ja selkeytetty versio ydintaidoista.
Päivitetyt ydintaidot tulevat voimaan vuoden 2021 alussa ja julkaisemme nyt niiden suomenkielisen käännöksen kaikkien käyttöön.
A. PERUSTA
1. Toimii eettisesti
Määritelmä: Ymmärtää coachingin eettiset säännöt sekä ammatilliset vaatimukset ja noudattaa niitä.
- Osoittaa suoraselkäisyyttä ja rehellisyyttä vuorovaikutuksessaan asiakkaiden, sponsoreiden ja muiden sidosryhmien kanssa
- Ottaa huomioon asiakkaan identiteetin, ympäristön, kokemukset, arvot ja uskomukset
- Käyttää asiakkaiden, sponsoreiden ja muiden sidosryhmien kanssa sopivaa ja kunnioittavaa kieltä
- Noudattaa ICF:n eettisiä sääntöjä ja toimii sen ydinarvojen mukaisesti
- Säilyttää asiakastietojen luottamuksellisuuden sopimusten ja soveltuvien lakien mukaisesti
- Erottaa coachingin, konsultoinnin, psykoterapian ja muut menetelmät toisistaan
- Ohjaa tarvittaessa asiakkaan eri alan ammattilaiselle
2. Ilmentää coachingin ajattelutapaa
Määritelmä: Soveltaa ja kehittää ajattelutapaa, joka on avoin, utelias, joustava ja asiakaskeskeinen.
- Lähtee siitä, että asiakas on vastuussa omista valinnoistaan
- Sitoutuu jatkuvaan oppimiseen ja kehittymiseen coachina
- Luo tavan reflektoida omaa työtään säännöllisesti kehittyäkseen coachina
- Tiedostaa asiayhteyden ja kulttuurin vaikutuksen itseensä ja muihin
- Käyttää itsetuntemustaan ja intuitiotaan asiakkaiden eduksi
- Kehittää ja ylläpitää kykyään säädellä omia tunteitaan
- Valmistautuu tapaamisiin ajatus- ja tunnetasolla
- Hakee tarvittaessa ulkopuolista tukea tai lähteitä
B. YHTEISTYÖSUHTEEN LUOMINEN
3. Luo ja päivittää sopimukset
Määritelmä: Sopii selkeästi coaching-suhteesta, prosessista, suunnitelmista ja tavoitteista yhdessä asiakkaan ja keskeisten sidosryhmien kanssa. Sopii näistä asioista coaching-prosessin ja jokaisen tapaamisen osalta.
- Selittää mitä coaching on ja mitä se ei ole sekä kuvaa prosessin asiakkaalle ja keskeisille sidosryhmille
- Varmistaa yhteisymmärryksen siitä, mikä on coaching-suhteessa soveliasta ja mikä ei, mitä tarjotaan ja mitä ei sekä siitä, mitkä ovat asiakkaan ja keskeisten sidosryhmien vastuut
- Varmistaa yhteisymmärryksen coaching-suhdetta koskevista ohjeista ja ehdoista, kuten esimerkiksi järjestelyistä, palkkioista, aikatauluista, kestosta, lopettamisesta, luottamuksellisuudesta sekä muiden henkilöiden mahdollisesta mukanaolosta
- Muodostaa coaching-suunnitelman ja tavoitteet yhteistyössä asiakkaan ja keskeisen sidosryhmien kanssa
- Varmistaa sopivuutensa asiakkaan coachiksi yhdessä asiakkaan kanssa
- Luo yhdessä asiakkaan kanssa tavoitteet coaching-tapaamiselle tai tarkistaa jo luotujen tavoitteiden asianmukaisuuden
- Kirkastaa asiakkaan kanssa, mitä asiakas haluaa käsitellä tai ratkaista tapaamisessa tavoitteen saavuttamiseksi
- Sopii tai tarkistaa yhdessä asiakkaan kanssa, miten onnistumista mitataan coaching-prosessissa ja yksittäisessä coaching-tapaamisessa
- Sopii asiakkaan kanssa ajankäytön ja fokuksen ohjaamisesta
- Coachaa asiakasta kohti asiakkaan kuvaamaa päämäärää, ellei asiakas ilmaise muuta
- Päättää coaching-suhteen yhteistyössä, arvostaen yhteistä kokemusta
4. Rakentaa luottamusta ja turvallisuutta
Määritelmä: Luo yhdessä asiakkaan kanssa turvallisen, kannustavan ympäristön, missä asiakas voi vapaasti jakaa ja käsitellä haluamiaan asioita. Ylläpitää yhteistyösuhdetta, joka perustuu keskinäiselle arvostukselle ja luottamukselle.
- Pyrkii ymmärtämään asiakasta hänen maailmastaan käsin, ottaen huomioon asiakkaan identiteetin, ympäristön, kokemukset, arvot ja uskomukset
- Arvostaa asiakasta, hänen identiteettiä, näkemyksiä, tyyliä ja kieltä ja sovittaa coachingin asiakkaan mukaan
- Huomioi ja arvostaa asiakkaan yksilöllisiä kykyjä, oivalluksia ja työtä coaching-prosessissa
- Osoittaa tukea, empatiaa ja huolenpitoa asiakasta kohtaan
- Huomioi ja tukee asiakkaan tunneilmaisua, näkemyksiä, huolia, uskomuksia ja ehdotuksia
- Vahvistaa asiakkaan luottamusta olemalla avoin, läpinäkyvä ja inhimillinen
5. On läsnä
Määritelmä: on tietoinen ja läsnä olemalla avoin, joustava, maadoittunut ja varma.
- Pysyy keskittyneenä, havainnoivana, empaattisena ja sopeuttaa toimintaansa
- Osoittaa uteliaisuutta coaching-prosessin aikana
- Hallitsee omat tunteensa ja pysyy läsnä
- Osoittaa varmuutta asiakkaan voimakkaita tunteita käsiteltäessä
- Työskentelee vaivattomasti ”ei-tietämisen” tilassa
- Luo ja sallii tilaa hiljaisuudelle, pysähtymiselle tai reflektiolle
C. VAIKUTTAVA VIESTINTÄ
6. Kuuntelee aktiivisesti
Määritelmä: Keskittyy siihen, mitä asiakas sanoo tai jättää sanomatta ymmärtääkseen täysin viestin merkityksen asiakkaan kontekstissa ja tukeakseen asiakkaan itseilmaisua.
- Ottaa huomioon asiakkaan kontekstin, identiteetin, ympäristön, kokemuksen, arvot ja uskomukset ymmärtääkseen paremmin asiakkaan vuorovaikutusta
- Heijastaa tai vetää yhteen kuulemaansa selkeyden ja ymmärryksen varmistamiseksi
- Kysyy lisää huomatessaan, kun asiaan liittyy muutakin kuin mitä asiakas kertoo
- Huomioi ja tutkailee asiakkaan tunteita, energian muutosta, ei-verbaalisia vihjeitä ja muuta käyttäytymistä
- Yhdistää asiakkaan sanat, äänensävyn ja kehonkielen ymmärtääkseen viestin kokonaismerkityksen
- Kiinnittää huomiota asiakkaan käyttäytymiseen ja tunteisiin läpi tapaamisten havaitakseen esiin nousevia teemoja ja käyttäytymismalleja
7. Herättää tietoisuutta
Määritelmä: Edistää asiakkaan oivalluksia ja oppimista erilaisin työvälinein ja menetelmin, kuten vaikuttavalla kysymisellä, hiljaisuudella, vertauskuvilla tai analogioilla.
- Ottaa huomioon asiakkaan kokemuksen päättäessään mikä voisi olla tälle hyödyllisintä
- Haastaa asiakasta tavalla, joka lisää tietoisuutta tai saa aikaan oivalluksia
- Kysyy kysymyksiä asiakkaan ajattelutavasta, arvoista, tarpeista, toiveista ja uskomuksista
- Esittää kysymyksiä, jotka auttavat asiakasta tutkailemaan asiaa nykyistä ajatteluaan laajemmin
- Pyytää asiakasta reflektoimaan sitä, mitä asiakas siinä hetkessä kokee
- Huomaa mikä prosessissa toimii tukeakseen asiakkaan kehittymistä
- Sopeuttaa oman tyylinsä asiakkaan tarpeiden mukaisesti
- Auttaa asiakasta tunnistamaan tekijöitä, jotka vaikuttavat käyttäytymis-, ajattelu-, ja tunnemalleihin tässä hetkessä ja tulevaisuudessa
- Kutsuu asiakasta ideoimaan, miten hän voisi päästä eteenpäin ja mitä hän on halukas tai kyvykäs tekemään
- Tukee asiakasta näkökulmien uudelleenmäärittelyssä
- Jakaa havaintonsa, oivalluksensa ja tunteensa, joista asiakas voi oppia jotain uutta, kuitenkaan kiinnittymättä niihin
D. OPPIMISEN JA KASVUN TUKEMINEN
8. Edistää asiakkaan kasvua
Määritelmä: Vie opit ja oivallukset toimenpiteiksi yhdessä asiakkaan kanssa. Tukee asiakkaan itsenäisyyttä coaching-prosessissa.
- Auttaa asiakasta integroimaan uuden tietoisuuden, oivallukset ja opit asiakkaan maailmankuvaan ja käyttäytymismalleihin
- Luo yhdessä asiakkaan kanssa tavoitteet, tehtävät ja vastuunottoa tukevat toimenpiteet, jotka yhdistävät uudet opit ja laajentavat niitä
- Vahvistaa asiakkaan autonomiaa tavoitteiden, toimenpiteiden ja vastuunottoa tukevien menetelmien määrittelyssä
- Tukee asiakasta toimenpiteiden tulosten ja oppien tunnistamisessa
- Kutsuu asiakasta pohtimaan etenemistään ottaen huomioon voimavarat, tuen tarpeen ja mahdolliset esteet
- Vetää yhteen asiakkaan kanssa sekä tapaamisen aikana että tapaamisten välillä syntyneet opit ja oivallukset
- Iloitsee asiakkaan edistymisestä ja onnistumisista
- Päättää tapaamisen yhteistyössä asiakkaan kanssa
__________